خرید کالای ساختمانی - یک نکته
3 گام اصلی خرید؛ فرآیندهای کاری را به درستی رعایت کنید
تامین ساختمانی سه مرحله اصلی دارد: خرید، حمل و تحویل. در این مطلب میخواهیم روی موضوع خرید دقیق شویم.
در کار خرید بسیاری از اتفاقات از کنترل ما خارج هستند، اما اگر بخواهیم در این کار به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم باید فرآیندهای خرید را به خوبی رعایت کنیم.
همه میدانند برای اینکه در هر کاری به نتیجه مطلوب برسند، باید از راه و مسیر درست آن کار حرکت کنند. در کار خرید نیز ما سه گام اصلی داریم: تعریف مسئله و درخواست خرید، تدقیق مسئله و مذاکره، حل مسئله و خرید.
در کار خرید تعریف مسئله به عنوان درخواست خرید انجام میشود. ما در درخواست خرید موضوعاتی همچون: مشخصات فنی کالا، برندهای مدنظر، مقدار یا تعداد مورد نیاز، زمانبندی تحویل و موضوعاتی از این قبیل را ذکر میکنیم، اما این به معنای آن نیست که کالای ما، با این مشخصات قابلیت تامین دارد و در آن زمان وارد گام دوم خرید میشویم.
در گام دوم کارشناس خرید، پیشنهادات خرید را با بازار تعامل میکند و در رفت و برگشتهایی که بین بازار و تیم پروژه انجام میدهد آن درخواست را تدقیق میکند. کارهای اصلیای که باید در این بخش انجام بشود عبارت است از: پیدا کردن تامینکنندگان معتبر، انجام مذاکره و تبادل اطلاعات. این بخش اصلی کار کارشناس تامین است که او میتواند با استفاده از مهارتهای خود، ارزشهای کلیدی برای پروژه خلق کند. و در زمانی که آن درخواست، تبدیل به یک کالای قابل تامین شد طوری که میتوانست نیازهای پروژه را مرتفع کند، باید کار خرید در گام سوم انجام شود.
در این مرحله نیز پیش فاکتورهای نهایی اخذ میشود، تسویه حساب صورت انجام میشود و هماهنگیهای حمل و تحویل نیز انجام می گیرد. گامهای مربوط به بخش خرید بر اساس فرمها و فرآیندهایی که از پیش طرحی شده است، مدیریت و کنترل می شود.
برای اینکه خرید خوبی داشته باشیم و همینطور در برابر چالشهای کار تامین تعامل مناسبی را برقرار کنیم باید در ابتدا نسبت به این فرآیندها اشراف داشته باشیم و در گام بعدی نسبت به انها متعهد باشیم.