فرایند خرید تجهیزات و مصالح ساختمانی - حتماً شما هم دیدهاید کسانی را که برای اینکه کار خودشان راه بیافتد، یا اینکه حال و حوصلهی وقت گذاشتن برای کار منضبط را ندارند و یا اینکه در خوشبینانهترین حالت، میخواهند با حذف بروکراسی، سرعت انجام کارها را افزایش دهند، از شما میخواهند که از رویههایی که برای کارتان پیشبینی کردهاید عدول کنید و به کار سرعت ببخشید. مثلاً از شما میخواهند چون کار عجلهای است، فعلاً این کالا را بر اساس این توضیح شفاهی تامین کنید، درخواستش خریدش را بعداً ارسال خواهیم کرد.این رفتار یکی از دامهای جدی بر سر راه انجام مناسب هر کاری و از جمله کار تامین تجهیزات و مصالح ساختمانی است.
فرایند هر کاری درست مثل یک مرکبی است که سوارش میشوید و با آن به مقصد میرسید. این مرکب برای این ساخته شده که بتوانید بارهای خیلی سنگینی را روی آن بگذارید و در راههای دوری جابجا کنید و حتی از آن مهمتر اینکه با آن باید سالم به مقصد برسید. فرایند خرید تجهیزات و مصالح ساختمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر این فرایندها را در کار تضعیف کنیم و یا آن را کنار بگذاریم، به سرعت خسته و فرسوده میشویم و در گرفتن نتیجهی مطلوب ناتوان. البته اگر کاری که انجام میدهید کوچک و تعداد آن کم است، خیلی مهم نیست و عدول از فرایندها قابل اغماض است، ولی اگر حرفهی شما این است و باید در قبال کاری که انجام میدهید پاسخگو باشید، حتماً باید بر فرایندهای کاری خودتان که شامل یک سری فرم و روابط و فعالیت است اشراف کافی داشته باشید و نسبت به آنها متعهد باشید و از مشتریهای خودتان هم بخواهید که نسبت به آنها متعهد باشند.
در غیر این صورت یا با مدیریت پروژهی خودتان در موضوع زمانبندی، یا با تیم فنی پروژه در بحث مشخصات فنی کالا و یا با واحد مالی خودتان در بحثهای پرداخت به مشکل برخواهید خورد و در انتهای کار هم نمیتوانید جمعبندی مناسبی از مستندات و مدارک کارهایی که انجام دادهاید داشته باشید.
البته اینهایی که ذکر شد نافی انعطافپذیری یک کارشناس تامین نیست که در پستهای بعدی به آن خواهیم پرداخت.
#فرایند خرید تجهیزات و مصالح ساختمانی