خرید کالای ساختمانی - دوره آموزشی مهندسی خرید کالا در پروژههای ساختمانی و صنعتی
بخش بیست و هشتم: اصول و فرایند حمل کالا
- حمل
بعد از بستهبندی، کالا باید برای آدرس فروشنده حمل شود. حمل کالا شامل سه مرحلهی بارگیری، حمل و باراندازی است که در هر مرحله ملاحظاتی وجود دارد.
- بارگیری
- روش و ابزار بارگیری
بهتر است که یک مدیر تامین با روشها و ابزارهای بارگیری آشنا باشد. این آشنایی در ایجاد رابطه مناسب با تیم تامین کننده اثر مثبتی خواهد داشت. مهمترین نکته در این رابطه این است که در هنگام بارگیری، کالا دچار آسیب نشود. ضمناً ممکن است لازم باشد در مذاکرات فیمابین روی استفاده از یکی از این روشها توافق شود.
- مسئولیت و هزینهی بارگیری
مسئولیت و هزینههای بارگیری عموماً با فروشنده است. در توافقات قراردادی بین فروشنده و خریدار لازم است در این رابطه مذاکره و توافق شود.
- حمل
- ملاحظات و الزامات حمل
حمل یکی از مراحل حساس و پر هزینه در فرایند تامین کالا است. در این مرحله هماهنگی بین فروشنده و کارگاه پروژه برای تمهید مقدمات تحویل حائز اهمیت فراوانی است. همچنین مدیریت هزینهها با انتخاب وسیلهی مناسب انجام میشود. انتخاب باربری مناسب که ترجیحاً در حمل کالاهای مشابه به صورت تخصصی کار کند هم کمک کننده است.
- مسئولیت حمل
مسئولیت حمل به معنای این است که چه کسی مسئول سالم رسیدن کالا به کارگاه خریدار است؟ این یکی از مواردی است که لازم است در توافقات قراردادی مورد توجه قرار گیرد. هرچند عموماً مسئولیت حمل بر عهدهی فروشنده است.
- هزینه های حمل
هر چند عموماً مسئولیت حمل بر عهدهی فروشنده است، هزینههای آن عموماً بر عهده خریدار است. هر چند این موضوع هم میتواند یکی از سرفصلهای توافقات فیمابین به شما رود.
- بیمه
معمولاً وسیلههای حمل کالا، تا یک سقف عددی بیمه هستند. در مواردی که کالایی که شما خریدهاید کالای گرانقیمتی باشد، میتوانید از فروشنده بخواهید که باربری را ملزم به بیمه کردن بار شما بکند. در این صورت نیز هزینههای آن را باید شما به عنوان نماینده خریدار بپردازید.
- اسناد حمل
در مورد اسناد حمل یعنی، بارنامه، بیجک و قبض باسکول پیشتر گفته شد. باید از کارگاه پروژه بخواهید که دریافت کامل این اسناد و ارائه رسید به باربری را به طور کامل مورد توجه قرار دهند.
- قرارداد کلی برای حمل
در مواردی که لازم است تعداد زیادی کالا از مبادی واقع شده در یک محدودهی جغرافیایی به مقصد کارگاه شما ارسال شود، میتوانید با یک باربری واحد عقد قرارداد کنید و به این وسیله هزینههای حمل را کاهش دهید.
- باراندازی
- تمهیدات باراندازی
هنگامی که کالا به محل کارگاه پروژه میرسد برخی مقدمات باید از قبل پیش بینی شده باشد. مسیر ورود وسیلهی حمل به داخل کارگاه باید باز باشد، مکان باراندازی باید آمادهی پذیرش بار باشد و وسیلهی باراندازی مناسب مانند جرثقیل و یا لیفتراک باید در زمان مناسب در محل حاضر باشد. همچنین در هنگام بررسی موضوع باراندازی باید به موضوع حمل داخل کارگاه نیز توجه نمود و بالتبع، باراندازی کالا در مکانی صورت گیرد که حمل ان در داخل کارگاه به روانی صورت پذیرد. لازم به ذکر است که مسئولیت این امور بر عهده سرپرست کارگاه و عوامل اوست، لیکن اشراف یک مدیر تامین به این موضوعات در انجام بهینهی وظایف او بسیار اهمیت دارد.
- مسئولیت و هزینههای باراندازی
مسئولیت و هزینههای باراندازی معمولاً بر عهدهی خریدار است، لیکن این موضوع هم در نمونههای مختلف میتواند محل بحث و توافق طرفین قرار گیرد.
- تحویل
- تحویل بعد از حمل
- تحویل کمی توسط انباردار
همانگونه که پیشتر نیز گفته شد، مسئولیت تحویل کمی کالا بر عهده انباردار است. او با رویکرد ملاحظهی ظاهری و همچنین شمارش کالا و انطباق آن با اسناد خرید مانند پیش فاکتور یا فاکتور، کالا را از راننده تحویل و رسید میکند.
- تحویل کیفی توسط کارشناس فنی و پیمانکار
همچنین کارشناس فنی و پیمانکار نیز با ملاحظهی ظاهر کالا و همچنین تست عملکردی آن کالا را به لاحاظ کیفی تحویل میگیرند.
- صدور رسید انبار و تهیه صورتجلسه
پس از تحویل کمی و کیفی کالا، انباردار آن را در نرمافزار انبارداری ثبت و رسید آن را تولید و جهت انجام تسویه حساب به واحد مالی تحویل میدهد. همچنین در رابطه با برخی تجهیزات گرانقیمتتر لازم است که در این مرحله صورتجلسه تحویل موقت بین طرفین امضا شود. تحویل نهایی کالا پس از طی دورهی تضمین و امضای صورتجلسهی تحویل قطعی صورت میگیرد.