خرید کالای ساختمانی - دوره آموزشی مهندسی خرید کالا در پروژههای ساختمانی و صنعتی
بخش بیست و پنجم: اصول و مبانی و فرایند عقد قرارداد
- عقد و کنترل قرارداد
حالا که کالا و تامین کنندهی آن مشخص شده نوبت آن است که از طریق عقد قرارداد با تامین کننده منتخب، کالای مورد نظر را برای کارگاه تهیه کنیم. منظور از قرارداد در این سرفصل میتواند همان پیش فاکتور تایید شده باشد و یا اینکه بر اساس دستورالعملهای موجود پروژه الزام به عقد قرارداد جداگانه داشته باشیم. عموماً به دلیل برخی نکات مانند موضوع تضامین، در خریدهای با رقمهای بالا تنظیم قرارداد مجدد ترجیح خواهد داشت. البته اصول، قواعد و نکاتی که در این فصل بیان میشود در هر دوی این روشها کاربرد خواهد داشت، هرچند کار نهایی کردن کار با پیش فاکتور بسیار سادهتر و سریعتر است.
- مبانی عقد قرارداد
تنظیم متن پیش نویس قرارداد بر عهدهی واحد تامین است؛ حال یا این کار را خود انجام میدهد و یا از تامین کننده میخواهد که متن پیشنهادی خود را ارائه کند. در تنظیم پیش نویس قرارداد چند متن مرجع وجود دارد که به آنها اشاره میشود.
- خروجی های برنامه ریزی تامین
- برنامه زمانی تامین
زمانبندیهایی که تامین کننده به آنها متعهد میشود، تابعی از برنامه زمانی تامین و همچنین زمانی که درخواست کننده کالا اعلام کرده خواهد بود.
- چارچوب قراردادهای تامین
در هنگام برنامهریزی تامین نوع و چارچوب قراردادهای مورد قبول پروژه مشخص شدهاند. منشأ عمدهی تفاوتهای بین انواع قراردادها، میزان پرداختن به جزئیات توافق است که متناسب با مسئولیت و جایگاه حقوقی امضا کننده قرارداد از طرف پروژه که خود عموماً تابعی از مبلغ قرارداد است، میباشد. به عنوان مثال قراردادی که رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل شرکت با تامین کننده امضا میکند معمولاً با جزئیات بیشتری است به نسبت قراردادی که توسط مدیر پروژه امضا میشود. معمولاً دلایل اصلی این تفاوت امضا کنندگان هم قیمتی، حقوقی و یا مالیاتی هستند.
- چارچوب انجام پرداخت های مالی
اینکه پرداختهای مالی قرارداد در ازاء انجام چه فرایندی و ارائهی چه مدارکی و در چه محدودهی زمانی انجام میشود نیز یکی از تصمیمات مدیریتی در مقطع برنامهریزی تامین است که در هنگام عقد هر قراردادی به آن مراجعه میشود.
- چارچوب بررسی و اعمال تغییرات و ادعاها
پاسخ این سوال که تغییرات و ادعاها در چه مکانیزمی مطرح، بررسی، تایید و عملیاتی میشود نیز در برنامه تامین وجود دارد و همان پاسخ متناسباً در متن قرارداد نیز منعکس میشود.
- چارچوب گردش اطلاعات
معمولا اطلاعاتی که پس از عقد قرارداد بین تامین کننده و واحد تامین تبادل میشود، ماهیتهای متفاوتی دارد. برخی مدارک رسمی هستند، برخی اطلاعات فنی موردی و برخی نیز تبادلات مربوط به پیگیری کارها. بالتبع باید نحوهی گردش هر یک از این اطلاعات و ابزارهایی که برای آن مورد استفاده قرار میگیرد مشخص باشد.
- فرم استعلام
یکی دیگر از مدارکی که دادههای مندرج در آن در هنگام تنظیم متن قرارداد به عنوان منبع به کار میرود، فرم استعلام و بیانیهی تغییرات مربوط به آن است که در آن مشخصات کالا، مقادیر، اهم تعهدات طرفین و … ذکر شده است. همچنین اسناد پیوست استعلام هم میتواند به ضرورت تبدیل به اسناد پیوست قرارداد شوند.
- مدیریت ریسک
همانگونه که گفته شد، ریسک قابل خرید و فروش است و این کار از طریق قرارداد فیمابین فروشنده و خریدار اجرایی میشود. لذا نوع قرارداد و تعهدات طرفین گویای میزان تقبل ریسک از سوی هر یک از طرفین بوده و از این طریق خریدار و به نمایندگی از او واحد تامین در پی کاهش حداکثری ریسک خریدار در ازاء پرداخت کمترین هزینه خواهند بود.
- ریسک تغییر قیمت منابع اولیه - آهن آلات
- ریسک حمل و نقل - بسته بندی و …
- ریسک تاخیر زمانی تحویل کالا - تشویق و جریمه
- ریسک بهرهبرداری - سختی گیر رزینی
- ریسک نگهداری - ضمانت و خدمات پس از فروش
- ارکان قرارداد
- خریدار، فروشنده و ناظر و نماینده
- زمان قرارداد
- مبلغ و مراحل پرداخت قرارداد
- تضامین فروشنده