خرید کالای ساختمانی - دوره آموزشی مهندسی خرید کالا در پروژههای ساختمانی و صنعتی
بخش دوازدهم: اجزاء ساختار تامین کالای ساختمانی - سرپرست کارگاه
همانگونه که در بخشهای پیشین ذکر شد، هر ساختار سازمانی با تعدادی عضو که شرح وظایف مشخصی دارند و روابط فیمابین این اعضاء شناخته میشود. انجام وظایف تامین در یک پروژه، از جمله خرید کالای ساختمانی نیز مانند هر کار تیمی دیگر نیاز به یک ساختار سازمانی دارد. ساختار سازمانی تامین در پروژههای ساختمانی به طور معمول شامل 10 جزء است که 7 جزء آن اشخاص درون تیم پروژه و به تعبیری اعضای پیوسته شامل مدیر تامین، کارشناس فنی، سرپرست کارگاه، واحد مالی، واحد حقوقی، انباردار و مدیر پروژه هستند. همچنین 3 جزء این ساختار بیرون از تیم پروژه شامل تامین کننده، پیمانکار اجرا و پیمانکار باربری هستند که به عنوان عضو وابسته به شمار میروند. در این بخش و بخشهای آتی به این اعضاء و شرح وظایف کلی آنان پرداخته شده است.
- سرپرست کارگاه
مدیریت امور کارگاه ساختمانی و مسئولیت انطباق اجرا با نقشههای پروژه بر عهده سرپرست کارگاه است و از همین رو شخصی که در این جایگاه قرار میگیرد نقش قابل توجهی در تامین و مراحل خرید کالای ساختمانی پروژه دارد. در این بخش به نقش متنوع سرپرست کارگاه در فرایند خرید کالای ساختمانی پرداخته شده است.
- تایید درخواست کالا با رویکرد
پس از اینکه درخواست کالا توسط پیمانکار تهیه و توسط کارشناس فنی تایید شد، سرپرست کارگاه با توجه به نکات زیر درخواست را تایید و برای انجام مراحل تامین، تحویل مدیر تامین میدهد:
- انطباق کالای درخواستی با زمانبندی های پروژه
صدور درخواست یک کالا بایستی منطبق بر زمانبندی مصوب در هنگام برنامهریزی تامین باشد. سرپرست کارگاه در هنگام تایید درخواست کالا این موضوع را کنترل کرده و در صورت انطباق با زمانبندی آن را تایید میکند.
- توجه به موجودی کالا در انبار پروژه
هر کالایی که درخواست آن از طرف پیمانکار مربوطه صادر میشود ممکن است کل و یا مقداری از آن در انبار کارگاه موجود باشد. از همین جهت سرپرست کارگاه قبل از تایید خرید آن کالا، گزارش موجودی آن را از انبار گرفته و با درخواست انطباق میدهد.
- تمهید مقدمات و شرایط وصول کالا در کارگاه
کالا باید زمانی تحویل شود که کارگاه امکان تحویل گرفتن آن را داشته باشد و تشخیص این موضوع با سرپرست کارگاه است.
- هماهنگی تحویل کالا به کارگاه پروژه
یکی از ارکان هماهنگی برای تحویل کالا به کارگاه سرپرست کارگاه است. او با اشرافی که به وضعیت روز کارگاه دارد باید مجوز ورود کالا را بدهد تا کالا امکان ارسال داشته باشد. در برخی مواقع سرپرست کارگاه فردی مانند مسئول دفتر کارگاه را به عنوان نماینده برای اینگونه هماهنگیها معرفی میکند.