خرید کالای ساختمانی - ​​​​​​​بخش چهارم: ساختار دوره آموزشی

خرید کالای ساختمانی - دوره آموزشی مهندسی خرید کالا در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی
بخش چهارم- ساختار دوره آموزشی


با طی این دوره انتظار می‌رود مخاطب، توانایی‌های مورد نیاز برای انجام کلیه‌ی فرایندهای اجرای خرید کالای ساختمانی را به دست آورد.


- توانایی تعریف ساختار و فرایند تامین در یک پروژه خاص
یک مدیر واحد تامین کالای ساختمانی از ابتدای برنامه‌ریزی برای احداث یک ساختمان در تیم حضور دارد. او باید بتواند همگام با تیم پروژه، پس از تهیه مدارک و نقشه‌های نهایی و پیش از شروع مرحله‌ی اجرا، برنامه‌ریزی خرید کالای ساختمانی مورد نیاز پروژه را به پیش ببرد؛ ساختار سازمانی و شرح وظایف هریک از اعضا را مشخص کند و فرآیند انجام کار و فرم‌ها و رویه‌های مربوطه را نیز راه‌اندازی نماید. انتظار می‌رود دانش‌پذیر این دوره در انتهای دوره، دانش لازم را در این رابطه به دست بیاورد. البته مهارت پیدا کردن در هر کاری حاصل به کار بردن دانش آن است.


- تحویل کالای مورد نظر پروژه با کیفیت، هزینه و زمان بهینه
وظیفه‌ی نهایی یک واحد تامین، تحویل کالای مورد نیاز پروژه در زمان مقرر و با هزینه‌ای بهینه است. واحد تامین برای دستیابی به این هدف اقداماتی را انجام می‎‌دهد. انتظار می‌رود دانش‌پذیر این دوره در انتهای آن بتواند به عنوان رهبر تیم تامین، دانش لازم برای تحقق این وظیفه را به خوبی فرا گرفته باشد. آشنایی کافی با نکات کاربردی خرید کالای ساختمانی در کنار اشراف کامل بر فرایندهای خرید و توانایی ارتباط موثر با تامین کنندگان خوب ساختمانی از ضروری‌ترین مهارت‌های مدیر تامین کالا است.


- استمرار فضای همکاری بین بخش های مربوطه در موضوع تامین
تامین کالا یک فعالیت مستمر در طول کل پروژه‌ی ساختمانی است و نه یک اقدام موردی و لازمه‌ی این استمرار، توانایی راهبر واحد تامین کالا در ایجاد ارتباط مناسب و پایدار با اجزای مختلف دخیل در این فعالیت، بسیار با اهمیت است. انتظار می‌رود دانش‌پذیر این دوره در انتهای آن ملاحظات استمرار فضای ارتباطی مطلوب بین واحد تامین و سایر اجزاء ساختار سازمانی پروژه را بشناسد و با مهارت‌های مورد نیاز جهت استمرار این فضا آشنا شود.


- برنامه ریزی تامین
در همان ابتدای برنامه‌ریزی اجرایی پروژه، لازم است برنامه‌ریزی تامین هم انجام شود که حاصل آن مستنداتی است که راهنمای تیم تامین برای انجام وظایف خود، هم از جهت زمانبندی‌های تحویل و هم از جهت رویه‌های مورد تایید خرید کالای ساختمانی خواهد بود. در اثر انجام برنامه‌ریزی تامین مشخص خواهد شد که از هر کالایی به چه میزانی و با چه زمانبندی مورد نیاز پروژه خواهد بود. همچنین اقلام ساختنی پروژه هم مشخص و برآورد تقریبی از مدت زمان ساخت هر یک تهیه می‌شود. نحوه‌ی انتخاب تامین کنندگان، نحوه‌ی گردش کار هر درخواست کالا، اصول کلی استعلام و ارزیابی و تدوین قراردادها و مواردی از این دست از دیگر خروجی‌های برنامه‌ریزی تامین خواهد بود. در سرفصل برنامه‌ریزی تامین با 3 سرفصل اصلی ورودی‌ها، ابزارها و خروجی‌ها آشنا خواهیم شد.


- ساختار سازمانی تامین
ساختار سازمانی تامین عموماً شامل 10 جزء است که هر یک از این اجزاء شرح وظایف مشخصی دارند و رابطه معینی هم فیمابین این اجزاء برقرار است. البته این ساختار سازمانی متناسب با بستر شکل‌گیری پروژه ممکن است اندک تغییراتی را داشته باشد. از اهم این اجزاء می‌توان به مدیر تامین، مدیر پروژه، سرپرست کارگاه، تامین کننده، پیمانکار و … اشاره نمود. در سرفصل ساختار سازمانی تامین با این اجزاء، شرح وظایف هر یک و نوع رابطه بین آنها آشنا خواهیم شد.


- فرایند تامین
برای به ثمر رسیدن هر درخواست کالایی باید فرایند معینی را تعریف و همه‌ی اجزاء ساختار را با این فرایند آشنا و به اجرای آن متعهد نمود. این فرایند شامل اجزاء، فرم‌ها و گردش کاری است که در هنگام برنامه‌ریزی تامین به آن پرداخته می‌شود. در طول اجرای یک پروژه و برای خرید کالای ساختمانی ممکن است این فرآیند صدها بار از ابتدا تا انتها توسط تیم تامین طی شود. در سرفصل فرآیند تامین با این فرآیند پرتکرار، اجزای آن، اجزاء فرم‌ها و همچنین با گردش کار مربوطه آشنا خواهیم شد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش