خرید کالای ساختمانی - بخش سی‌ام: فرایند پرداخت‌های مالی

 

خرید کالای ساختمانی - دوره آموزشی مهندسی خرید کالا در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی

بخش سی ام: فرایند پرداخت‌های مالی

 

 

- پرداخت های مالی و تسویه حساب

پرداخت‌های مالی از جمله‌ی اصلی‌ترین تعهدات خریدار در قبال تامین کالای مورد نیاز خود است. در این فصل به انواع این پرداخت و رویه‌های آن خواهیم پرداخت.

 

- پیش پرداخت

در بسیاری از قراردادها  و پرداخت‌های مبتنی بر پیش فاکتور، درصدی از مبلغ پس از ابلاغ قرارداد و قبل از هر کاری در وجه فروشنده پرداخت می‌شود. این کار عموماً در قراردادهای ساخت مرسوم است، هر چند بعضاً در قراردادهای فروش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.​​​​​​​

 

- مبانی پیش پرداخت

- حذف تعدیل مبلغ قرارداد

عدم ثبات در بازار و نوسانات قیمتی آن موجب می‌شود که فروشندگان امکان ادعا و درخواست تعدیل برای مبالغ قرارداد خود را داشته باشند و این یکی از ریسک‌های هر خریداری است. به منظور مدیریت این ریسک بلافاصله پس از عقد و ابلاغ قرارداد مبلغی تقریباً معادل با هزینه‌های تامین مصالح و تجهیزات اولیه به عنوان پیش پرداخت برای تامین کننده در نظر گرفته می‌شود و لذا راه هرگونه ادعای بعدی در این زمینه بسته می‌شود. در این موارد در قرارداد ذکر می‌شود که فروشنده با دریافت این پیش پرداخت حق هیچگونه ادعایی بابت تغییرات قیمتی نخواهد داشت.​​​​​​​

 

- افزایش تعهد تامین کننده

یکی دیگر از دلایل پیش پرداخت، افزایش تعهد تامین کننده به آغاز کار در زمانبندی مورد توافق است.​​​​​​​

 

- تضمین پیش پرداخت

تامین کنندگان همواره در قبال دریافت پیش پرداخت متعهد هستند که تضمینی در قالب یکی از اسناد تجاری به خریدار تحویل دهند. جزئیات بیشتر در این رابطه را پیشتر ارائه کردیم.​​​​​​​

 

- استهلاک پیش پرداخت

پیش پرداختی که در ابتدای قرارداد و قبل از انجام هر گونه اقدامی از سوی فروشنده به وی پرداخت می‌شود، در بعضی مواقع به عنوان یکی از اقساط پرداختی به او محاسبه شده و مابقی مانده حساب به تدریج در وجه وی تادیه می‌شود. در برخی دیگر از قراردادها، پیش پرداخت به تدریج در قالب پرداخت‌های بعدی مستهلک می‌شود.​​​​​​​

 

- نحوه فعال سازی

فرایند پرداخت پیش پرداخت با درخواست تامین کننده که بلافاصله پس از وصول ابلاغیه‌ی قرارداد برای خریدار ارسال می‌کند و انجام تاییدات درون پروژه فعال می‌شود.​​​​​​

 

- پرداخت میانی

متناسب با پیشرفت کار فروشنده و بر اساس توافقات مذکور در قرارداد، مبلغ قرارداد به تدریج و به منظور پوشش مرحله‌ای هزینه‌های اجرای کار، در وجه تامین کننده پرداخت می‌شود. برای فعال‌سازی این پرداخت‌ها، فروشنده در هر مقطع درخواست خود را به صورت کتبی ارائه می‌کند و پس از تایید مراجع ذیربط پرداخت انجام می‌شود. آخرین پرداخت میانی نیز همچنانکه در توضیحات گذشته ذکر شد، پس از امضای صورتجلسه تحویل موقت و ارائه‌ صورت وضعیت از سوی فروشنده، انجام می‌شود.

 

- تسویه حساب

پس از گذشت دوره‌ تضمین کالا و رفع کلیه‌ نواقص و عیوب احتمالی و امضای صورتجلسه‌ی تحویل قطعی، امکان تسویه حساب با فروشنده فراهم می‌گردد. به منظور انجام تسویه حساب لازم است فروشنده کلیه‌ی اسناد اختتام قرارداد را چنانکه گذشت، وفق قرارداد به واحد تامین تحویل دهد.​​​​​​​

 

- پرداخت مانده بدهی بر اساس صورت‌وضعیت نهایی

با توجه به پیش پرداخت و پرداخت‌های میانی و به منظور محاسبه‌ی مانده‌ی بدهی به فروشنده، لازم است وی صورت‌وضعیت نهایی خود را صادر و جهت بررسی و تایید به واحد تامین پروژه تحویل نماید. این صورت‌وضعیت در صورت تایید از سوی واحد تامین، واحد مالی و مدیریت پروژه گویای میزان مانده بدهی به تامین کننده خواهد بود.​​​​​​​

 

- فاکتور

پس از پرداخت مبلغ صورت‌وضعیت نهایی و تسویه حساب با فروشنده، وی فاکتور فروش خود را به واحد تامین یا واحد مالی پروژه تحویل می‌دهد. با این کار تامین کننده کلیه‌ی تعهدات خود را به انجام رسانیده است.​​​​​​​

 

- آزادسازی تضامین

با خاتمه‌ی انجام تعهدات فروشنده، شما نیز می‌توانید مجوز آزادسازی کلیه تضامین وی که مطابق قرارداد از سوی وی و به رسم امانت نزد پروژه است را صادر کنید. البته در این موضوع کاملاً باید بر اساس زمان آزادسازی تضامین که در قرارداد ذکر شده عمل نمود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش