خرید کالای ساختمانی - دوره آموزشی مهندسی خرید کالا در پروژههای ساختمانی و صنعتی
بخش پانزدهم: اجزاء ساختار تامین کالای ساختمانی - پیمانکار باربری
همانگونه که در بخشهای پیشین ذکر شد، هر ساختار سازمانی با تعدادی عضو که شرح وظایف مشخصی دارند و روابط فیمابین این اعضاء شناخته میشود. انجام وظایف تامین در یک پروژه، از جمله خرید کالای ساختمانی نیز مانند هر کار تیمی دیگر نیاز به یک ساختار سازمانی دارد. ساختار سازمانی تامین در پروژههای ساختمانی به طور معمول شامل 10 جزء است که 7 جزء آن اشخاص درون تیم پروژه و به تعبیری اعضای پیوسته شامل مدیر تامین، کارشناس فنی، سرپرست کارگاه، واحد مالی، واحد حقوقی، انباردار و مدیر پروژه هستند. همچنین 3 جزء این ساختار بیرون از تیم پروژه شامل تامین کننده، پیمانکار اجرا و پیمانکار باربری هستند که به عنوان عضو وابسته به شمار میروند. در این بخش و بخشهای آتی به این اعضاء و شرح وظایف کلی آنان پرداخته شده است.
- پیمانکار باربری
پس از خرید کالای ساختمانی حمل و تحویل سالم کالا در محل کارگاه پروژه وظیفهی پیمانکار باربری است که با صدور بارنامه برای کالای ارسالی، ضمن اعلام مشخصات بار و شرایط باربری، درخواست تسویه حساب خود را هم اعلام میکند. بارنامهها عموماً توسط خود باربری بیمه میشوند و در برخی موارد خاص نوع بیمه با توافق خریدار و فروشنده تعیین و هزینههای مربوطه توسط خریدار پرداخت میشود. همچنین انجام، عدم انجام و یا شرایط بارگیری و باراندازی نیز در مذاکرات با پیمانکار باربری مورد توافق قرار میگیرد. این توافقات ممکن است توسط خریدار به نمایندگی واحد تامین انجام شود و همچنین ممکن است که این توافقات توسط خود تامین کننده انجام شده و هزینهی آن توسط خریدار پرداخت شود.