خرید کالای ساختمانی - بخش نهم: اجزاء ساختار تامین کالای ساختمانی - مدیر پروژه

 

خرید کالای ساختمانی - دوره آموزشی مهندسی خرید کالا در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی

بخش نهم: اجزاء ساختار تامین کالای ساختمانی - مدیر پروژه


همانگونه که در بخش پیشین ذکر شد، هر ساختار سازمانی با تعدادی عضو که شرح وظایف مشخصی دارند و روابط فیمابین این اعضاء شناخته می‌شود. انجام وظایف تامین در یک پروژه‌، از جمله خرید کالای ساختمانی نیز مانند هر کار تیمی دیگر نیاز به یک ساختار سازمانی دارد. ساختار سازمانی تامین در پروژه‌های ساختمانی به طور معمول شامل 10 جزء است که 7 جزء آن اشخاص درون تیم پروژه و به تعبیری اعضای پیوسته شامل مدیر تامین، کارشناس فنی، سرپرست کارگاه، واحد مالی، واحد حقوقی، انباردار و مدیر پروژه هستند. همچنین 3 جزء این ساختار بیرون از تیم پروژه شامل تامین کننده، پیمانکار اجرا و پیمانکار باربری هستند که به عنوان عضو وابسته به شمار می‌روند. در این بخش و بخش‌های آتی به این اعضاء و شرح وظایف کلی آنان پرداخته شده است.

 

- مدیر پروژه

مدیر پروژه با توجه به اشراف کلی به اهداف و نتایج مورد انتظار پروژه و همچنین مسئولیت‌هایی که در زمینه‌ی مسائل فنی، مالی، اجرایی و حقوق دارد، یکی از ارکان اصلی ساختار تامین کالا در پروژه‌ها و تصمیم‌گیرنده نهایی در رابطه با هر خرید کالای ساختمانی پروژه است. از این رو مدیر پروژه همواره در جلسات برنامه‌ریزی تامین و همچنین فرایندهای تصمیم‌گیری در رابطه با خرید کالای ساختمانی حضور فعال دارد. اهم وظایف مدیر پروژه در این ساختار شامل موارد زیر است.

 

     - حضور در فرآیند برنامه‌ریزی تامین و تایید خروجی های برنامه ریزی

فرآیند برنامه ریزی تامین در هر پروژه با حضور و اشراف مدیر پروژه انجام می‌شود. ورودی‌های مورد نیاز برای این کار با موافقت و دستور وی تحویل تیم تامین می‌شود، در جلسات تحلیل داده‌ها مشارکت دارد و در نهایت اسناد خروجی برنامه‌ریزی را هم تایید می‌کند.

 

     - فراهم کردن بستر هماهنگی بین واحدهای پروژه

همانگونه که قبلاً گفته شد طی فرآیند برنامه‌ریزی و همچنین اجرای عملیات تامین کالا نیاز به هماهنگی بین واحد تامین و سایر واحدهای سازمانی پروژه دارد. این هماهنگی بر اساس دستور مدیر پروژه و در چارچوب رویکردهای او برقرار می‌شود.

 

     - بررسی و تایید نهایی تامین کالا از جهت هزینه، زمانبندی و فنی

خرید هر کالایی با موافقت مستقیم مدیر پروژه انجام می‌شود. او در مرحله‌ درخواست باید خرید کالای درخواستی را تایید کند و سپس تامین کننده منتخب و پیشنهاد او را تایید کند و  در نهایت تایید دستور پرداخت‌ها به تامین کنندگان با مدیر پروژه است.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش